tisdag 1 januari 2013

Brev om risken

En man som har dött. Han hade Addison sjukdom precis som jag. Han blev magsjuk och dog. Det skrämmer att få reda på något sådant. Just nu är det vinterkräksjuketider. Vi med Addisons sjukdom är mycket känsliga för detta och kan inte klara en magsjuka hemma själva. Vi har inget sätt att spara vatten i kroppen vilket leder till att vi bli uttorkade och tillslut klarar inte hjärtat mer.

Ibland känns det som att hjärtat inte klarar ändå. Det är så läskigt. För det är så mycket man ska undvika för att inte bli sjuk. Hur ska man kunna leva utan att leva? Handsprit. Avvägande i vissa situationer. Det går bättre och bättre. Det tror jag beror på att jag blir äldre. Jag har hittat mitt livs kärlek och vi lever lyckliga i en lägenhet där vi har allt vi behöver. Jag är inte lika rastlös och meningssökande längre. Det är skönt. Det hjälper mig när jag måste besluta mig för att inte gå på fest då jag vet att det finns personer som precis varit magsjuka som kommer dit. Smittas jag måste jag läggas in på sjukhus och jag har varken tid eller lust med det just nu.

Det som är ledsamt är dock att mannen Anders som dog för en tid sedan, han hann bli för dålig för att klara av att ringa 112. Att bli så medvetandesänkt. Att inte veta att ens symtom är viktiga och ska tas på allvar. Det sägs att Addisons sjukdom är en lätt sjukdom att leva med och att man kan leva ett fullvärdigt liv. Men det finns verkligen svårigheter också som inte ska förminskas.

Inga kommentarer: