torsdag 20 november 2008

Rötter

del 1
alla som dröjer långt bort från sin grund
önskar till ursprunget vända all stund
alla kommer till mej; där jaget är en av era vänner
ni ger ert hjärta rakt ut och bara bekänner
orden väljer vi alla för att kärlek förklara
men sen rodnar vi i skam inför kärlekens vara
orden kan hjälpa oss att finna
men de kan även få kärleken att brinna
våra pennor skriver så fort de kan
men kärleken bryter av dess spets för såväl kvinna som man
förnuftet som kossan i dypölen får
går vi miste om då vi kärlek inte förstår.
om vi inte de vi letar finner
upplever vi att kärleken med letandet försvinner

del 2
du ber mej då att berätta min hemlighet
spilla för dej det ingen annan vet
var i denna kärlekens rymd är jag
och hittar du rätt om du följer min lag
hur kan själen sedan slå sej till ro
när haven drunknar inom mej och jag ännu inte funnit kärlekens hängbro.
skild från trädet kärleks stam och rot
finns det för rotlöshet ingen bot
kan man sårad trädgren laga
utan att i evigheters evighet botemedel behöva jaga

del 3
kärlekens eld har bränt mej
kärlekens vin har tänt dej
passionen och rädslan i mitt smärtfyllda bröst
hörs nu tydligare än någonsin från min sargade röst

Inga kommentarer: