onsdag 30 oktober 2013

Addisons sjukdom, orsak, gener och samsjuklighet

80-90% av orsaken till Addisons sjukdom är autoimmunitet, vilket innebär att en individs immunförvar angriper, i detta fall, binjurebarkens celler och bryter ner den vilket slutgiltligt innebär att funktionen att producera livsviktiga hormoner till slut upphör. Ofta förekommer Addisons sjukdom även tillsammans med andra autoimmuna sjukdomar. 

Själv har jag flera sjukdomar och andra som jag lärt känna med Addisons sjukdom har antingen en isolerad Addison eller samsjuklig med andra autoimmuna sjukdomar. 

Enligt min doktor finns en tydlig ärftlig benägenhet av den autoimmuna genen. När man tittar på min genetiska karta och hur det ser ut i min släkt så blir den genetiska ärftligheten tydligt. 




Innan jag fick diagnosen var det inte någon i min familj som visste särskilt mycket om autoimmuna sjukdomar och att det kunde vara så att någon av oss hade genen och att den autoimmuna processen skulle aktiveras. Men i efterhand tycker jag att det är intressant att gå tillbaka i tiden, lite som släktforskning, och kartlägga autoimmuniteterna som funnits i släkten. 

Inga kommentarer: