söndag 8 december 2013

Addisons sjukdom och en betraktelse i infektionstider

Idag är fjärde dagen med extrem halsont, lite lätt feber och nästäppa. Problemet för mig genom denna lättare infektionen och andra lättare infektioner jag haft sedan jag fått Addisons sjukdom är inte att jag blir jättesjuk i Addisons sjukdom och måste öka på kortisonet så mycket. Det som händer är att jag blir så himla mycket sämre på att sköta de grundläggande medicinerna jag har. När jag är lite subfebril och trött och sover fram och tillbaka så missar jag medicindoser på dagarna och på natten är det förskräckligt.

I vanliga fall tar jag min första medicindos kl 03.00 för att följa den naturliga utsöndringsrytmen kroppen har hos en frisk individ och denna tiden är helt förskräcklig att passa när jag är sjuk. Jag vaknar inte oavsett hur hög volym alarmet har. Jag kommer inte heller ihåg om jag har vaknat. Ofta är tabletterna borta från medicindosetten och jag tänker mig då att jag har tagit medicinerna men jag har noll minne utav att jag faktiskt gjort det. Ofta går det per automatik att ta medicinerna vid tretiden så när jag inte kommer ihåg hur jag gjort har jag oftast inte riktigt vaknat utan automatiskt vänt ner medicinerna ur medicindosetten i handen och sen gått in i djupsömn och alla tabletter vänds ner i sängen.

Jag vet att min sambo tycker det är rätt komiskt när jag vid 4-5 tiden, har insett att jag inte fått i mig medicinerna och börjar leta efter dem, på alla fyra under täcket, i madrassen eller på golvet nedanför sängen. Oftast utan lycka vilket gör att när jag vaknar av alarm nummer två kl 07.00 så mår jag inte så bra som jag hade kunnat gjort och dessutom har jag då också en infektion som gör att vem som helst blir lite sänkt. (Detta blir inte lika komiskt för min sambo som nu istället med all rätt blir orolig när han märker att jag inte mår bra och kanske kommer vara sänkt resten av dagen).

Det som gör det hela riktigt knepigt är när jag tredje dagen i rad framåt gryning river runt i sängen letandes efter borttappade mediciner. Detta är lite lätt utmattande och gör antagligen så att jag blir lite ur balans i sjukdomen. Så vad är lösningen. Det vore ju skönt att slippa infektioner helt. Men det är ju speciellt inte vi med Addisons sjukdom benägna att göra. Jag vet att det skiljer sig, men jag har i alla fall aldrig varit så sjuk som jag varit sedan jag fick sjukdomen 2006. Det gäller, för mig i alla fall, att hitta en bra balans i det sociala livet och i studier/arbete. Jag måste träffa mina brors barn så ofta jag kan men ibland måste de och andra viktiga individer i mitt liv väljas bort för att jag rätt och slätt inte ska bli för sjuk och i värsta fall hamna på sjukhus.

Handspriten är min vän!


Inga kommentarer: